آکی ساساموتو برنده جایزه کالدر 2023 شد

هنرمند اینستالیشن آرت مقیم نیویورک آکی ساساموتو برنده جایزه کالدر امسال شد. این افتخاری است که هر دو سال یک بار به «هنرمند معاصری که آثار نوآورانه‌اش منعکس‌کننده میراث تداوم نبوغ کالدر است» اعطا می‌شود و همراه با یک جایزه 50000 دلاری، اقامت سه ماهه در آتلیه کالدر، استودیوی سابق الکساندر کالدر در ساچه، فرانسه؛ و قرار دادن اثر برنده در کلکسیون یک موسسه شناخته شده است.

الکساندر اس. سی روور، رئیس بنیاد کالدر گفت: “آکی ساساموتو از اشیاء روزمره، حرکت، طراحی صحنه و غذا در اجراهایش استفاده می‌کند تا پوچ بودن تجربه انسانی را برانگیزاند”. او عناصر محیطی مانند معادلات یا صداها را به گونه‌ای بداهه می‌سازد که پیش‌بینی آن غیرممکن است. این ناملموس بودن ما را هیجان زده نگه می دارد و به شکلی در انسجامی جادویی ترکیب می شود. این انرژی حاصله با هنر تجربی پدربزرگ من نیز همسو می شود”.

ساساموتو که در سال 1980 در یوکوهاما، ژاپن متولد شد، با هنرمندان تجسمی، نوازندگان، طراحان رقص، رقصندگان و دانشگاهیان همکاری می کند تا آثاری را تولید نماید که نسبت به محیط اطراف خود پاسخ می دهد. از جمله کارهای قابل توجه او می توان به «چرخه ظریف» در سال 2016 اشاره کرد که او در داخل یک ماشین لباسشویی تجاری بالا می رفت و رفتار یک حشره یا سوسک را تقلید می کرد که در اطراف انبوهی از لباس ها حرکت می کند. او برای اجرای راه های سنجاب در سال 2021، که در طول اقامت قبلی اش در آتلیه کالدر توسعه داده بود، مجموعه‌ای از پانل‌های چوبی متحرک را ایجاد کرد که با هم اتاق نشیمن را به تصویر می‌کشید، که در آنجا او اجرا می کرد: اثری که در پی همه‌گیری ویروس کرونا به مفهوم بررسی نفوذپذیری موانع بود”. کلویه وایما از Artforum این گونه می نویسد: یک مادیت گرایی گنگ برای مجسمه ساساموتو وجود دارد که در برابر ارتفاع استعاری مقاومت می کند.

ساساموتو نهمین هنرمندی است که برنده جایزه کالدر شد که در سال 2005 تأسیس گردید. دریافت کنندگان این افتخار در گذشته شامل رزا باربا، جیل مجید، هارون میرزا و دارن بادر هستند.