جولیا گاتمن برنده جایزه 100000 دلاری آرچیبالد شد

گالری هنری نیو سوت ولز امروز جولیا گاتمن را به عنوان برنده جایزه آرچیبالد 2023 برای نقاشی او بنام سر در آسمان، پا روی زمین معرفی کرد. این کلاژ رنگ روغن و پارچه، دوست او که خواننده استرالیایی است بنام جسیکا سِرو را به تصویر می کشد که با نام مونتاین اجرا و فعالیت می کند. گاتمن در بیانیه‌ای توضیح داد که او می‌خواست ژست متفکر سوژه‌اش منعکس‌کننده ژست “زن نشسته” اثر اگون شیله در سال 1917 با زانوی خم‌شده باشد تا دوگانگی شخصیت‌ عمومی و خصوصی خواننده را نشان دهد. «فیگور مونتن مانند ادیث تحریف شده است: که در عین حال زاویه‌دار و نرم، نمایش‌دهنده و تخیلی است. او در یک منظره پیشنهادی مبهم، که توسط یک صفحه نمایش شفاف تکه تکه شده، به صورت هم زمان آنلاین و آفلاین می باشد، نشسته است.

گاتمن برای اولین بار فینالیست جایزه 100000 دلاری شد، که بهترین پرتره یک فرد “متخصص در هنر، ادبیات، علم یا سیاست” را که توسط یک فرد ساکن استرالیا کشیده شده، به رسمیت می شناسد. او سیزدهمین زنی است که از زمان تأسیس آن در سال 1921 برنده این جایزه شده است. پرتره او اولین اثر از یک خواننده زن است که این افتخار را دریافت میکند. فینالیست یوروویژن 2021 که فالورهای نوجوان بسیاری را در پلتفرم پخش زنده توییچ جذب کرده است، در بیانیه ای گفت: “من مطمئناً این اتفاق را تصور نکردم، نه به این دلیل که به استعداد باورنکردنی و قلب گرم جولیا اعتقاد ندارم، بلکه چون هیچوقت فکر نمیکنی این طور اتفاق ها در زندگی برایت بیفتد”.

ذکریا فیلدینگ، یک فرد از تیم دو نفره الکترونیک پاپ Electric Fields و اهل سرزمین Aṉangu Pitjantjatjara Yankunytjatjara در استرالیای جنوبی، برنده جایزه 50000 دلاری وِین شد که سالانه برای نقاشی منظره ای که مناظر استرالیا یا مجسمه های فیگوراتیو را به تصویر می کشد اهدا می شود. فیلدینگ به‌خاطر نقاشی‌اش بنام “اینما”، که حرکات و صداهای میمیلی، جامعه کوچکی که در آن بزرگ شده را نشان می‌دهد، مورد تقدیر قرار گرفت. فیلدینگ در بیانیه ای گفت: فضای این اثر مملو از صدا، حرکت و آموزش است. “این برای نوزادان است و درباره آموزش آنها توسط استادان، و بزرگترهایشان است.”

هنرمند لوریتا دوریس بوش نونگارایی جایزه 40000 دلاری سلمان (Sulman) را برای اثرش Mamunya ngalyananyi (به معنای هیولا در حال آمدن) دریافت کرد. این افتخار به پاس قدردانی از یک نقاشی از سوژه، نقاشی ژانر، یا پروژه نقاشی دیواری اعطا می شود. آثار او که شامل موجودات رنگارنگ پراکنده در یک پس‌زمینه است، چیزی را به تصویر می‌کشد که این هنرمند در بیانیه‌ای به عنوان «ارواح شوم و بدخواه» معروف به ماموس یا «گستاخ» توصیف می‌کند.

آثار برنده در AGNSW در کنار آثار نهایی هر سه جایزه از 6 می تا 3 سپتامبر در معرض دید قرار خواهند گرفت.