یکی از نقاشی‌های اثر «کلود مونه» که چند دهه در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شد، درحالی به زودی در حراجی ارائه خواهد شد که انتظار می‌رود ارزش آن به چند میلیون یورو برسد.

یکی از تابلوهای نقاشی که «کلود مونه»‌، استاد چیره‌دست فرانسوی سبک امپرسیونیسم خلق کرده است و از سال ۱۹۴۸ میلادی در مجموعه‌های هنری خصوصی دست به دست شده است، با قیمت تخمینی ۳ میلیون یورو معادل ۳.۲۲ میلیون دلار در مه جاری میلادی در حراجی واقع در پاریس ارائه خواهد شد.

این تابلو نقاشی منظره که «درختان بید، ژیورنی»(Les Saules, Giverny) نام دارد، در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط این هنرمند خلق شد، درحالی در بازار هنر فرانسوی ارائه می‌شود که در سال‌های اخیر نقاشی‌های این هنرمند در بازار هنر فرانسه بسیار کمیاب شده‌اند.

این نقاشی یکی از ده‌ها اثر هنری است که در مزایده آثار امپرسیونیست و هنر مدرن حراجی «آدر»‌ در بیست و چهارم نوامبر به مزایده گذاشته می‌شود.

به گفته مسوولان این حراجی، نقاشی‌هایی از «کلود مونه»‌ در چنین ابعاد و موضوعاتی دیگر در خانواده‌های فرانسوی وجود ندارد. اغلب این نوع نقاشی‌ها در موزه‌های بزرگ یا مجموعه‌های خارحی نگهداری می‌شوند و حضور آن‌ها در فرانسه به ندرت اتفاق می‌افتد.

این نقاشی رنگ روغن اثر «مونه»‌ که بر روی بومی در ابعاد ۷۳ در ۹۲ سانتی‌متر خلق شده است، به یک خانواده یهودی تعلق دارد که در آپارتمانی واقع در پاریس نگهداری شده است. پدربزرگ این خانواده، نقاشی «درختان بید، ژیورنی» را از یک گالری هنری واقع در «نیس» در سال ۱۹۴۸ میلادی خرید و از آن زمان تاکنون این نقاشی در مجموعه متعلق به این خانواده باقی مانده است.با این که «درختان بید، ژیورنی» به اندازه مجموعه گل‌های نیلوفرهای آبی که قیمتشان گاهی به ۱۰۰ میلیون یورو می‌رسد، شهرت ندارد،‌ اما همچنان تصویرگر سبک خاص این هنرمند است.

به گفته کارشناسان ضربات قابل‌توجه قلم‌مو و سبک خاص مونه در به تصویر کشیدن نور در این نقاشی مشهود است.

«مونه»‌ از سال ۱۸۸۳ میلادی تا ۴۳ سال بعد که درگذشت در روستای «ژیورنی» واقع در فرانسه زندگی کرد. در این روستا بود که «مونه» محصور زیبایی شد. در مرکز باغ پرنور خانه این هنرمند، یک تالاب دست‌ساز وجود داشت که با گل تزئین شده بود. این تالاب به سرعت به یکی از موضوعات محبوب «مونه»‌ تبدیل شد و نیلوفرهای آبی داخل آن در بسیاری از نقاشی‌های «مونه»‌ به چشم می‌خورد.

حراجی «آدر» همزمان با «درختان بید، ژیورنی»، یکی از نقاشی‌های اثر «ماری کسات»، نقاش آمریکایی به نام «پرتره زن جوانی با کلاه سفید» را با ارزش تخمینی ۸۰۰,۰۰۰ الی ۱.۲ میلیون یورو به مزایده می‌گذارد.

«درختان بید، ژیورنی» درحالی به زودی در حراجی به مزایده گذاشته خواهد شد که یکی از نقاشی‌های مجموعه مشهور و محبوب «نیلوفرهای آبی» اثر «کلود مونه» به نام «تالاب نیلوفر آبی» (۱۹۱۹-۱۹۱۷) در جریان مزایده آثار هنری قرن بیستم و در ماه نوامبر حراجی «کریستیز» با ارزش تقریبی ۶۵ میلیون دلار ارائه خواهد شد.

رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده «مونه» زمانی به ثبت رسیده که یکی از تابلوهای نقاشی مجموعه «کومه علف خشک»‌ در ماه مه سال ۲۰۱۹ به قیمت ۱۱۰.۷ میلیون دلار فروخته شد. این درحالی بود که کارشناسان در آن زمان ارزش تقریبی این نقاشی را ۵۵ میلیون دلار برآورد کرده بودند. در آن سال با به فروش رسیدن این تابلو نقاشی، رکورد گران‌ترین اثر فروخته‌شده سبک امپرسیونیسم هم شکسته شد.

«کلود مونه» یکی از پرآوازه‌ترین هنرمندان جهان است. آثار او مظهر جنبش محبوب «امپرسیونسیم» محسوب می‌شوند. «امپرسیونیسم‌»‌ در حوالی ۱۸۶۰ میلادی در فضای شهری و صنعتی پاریس شکل گرفت. نقاشان امپرسیونیست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. این گروه از نقاشان تلاش می‌کردند تغییرات نور و رنگ در ساعات و آب و هوای مختلف را به تصویر بکشند. هدف در حقیقت به تصویر کشیدن یک لحظه مشخص بود. با در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها مجموعه «نیلوفرهای آبی» این هنرمند شاهکار امپرسیونسیت به شمار می‌رود. مجموعه «نیلوفرهای آبی» مونه بزرگترین مجموعه این هنرمند محسوب می‌شود.