نمایشگاه آثار نقاشی خط گروهی از هنرجویان کاظم خراسانی، هنرمند برجسته اهل فردوس، با عنوان «بی کرانگی تکرار» عصر شنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه، در نگارخانه رضوان گشایش یافت. تنوع شیوه‌های کار در این نمایشگاه نشان از علاقه هنرجویان این هنرمند بنام به نقاشی خط دارد.

در این نمایشگاه نیلوفر حکیمیان، مریم اعتمادی، صابر بکائیان، عسل قاسمی، عاطفه خسروی، سید احمد حسینی ابریشمی، مجید عبدا… پور، فرزانه صبور ملکی، هانیه رفعتی، صبا خردمند، زهرا دهقان، کتایون روزبهی، ریحانه رحیقی، زهرا حسینی، فاطمه یادگاری، راحله کافی، مژگان کمالی، بهناز صولتی، مریم نصرتی، پرستو سلامت، فاطمه صادقی، جواد صابری خوشخو، نورالسادات حسینی، روح ا… اصغری و سمانه ابراهیم پور آثارشان را به نمایش گذاشته اند. این نمایشگاه تا پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت، ادامه خواهد داشت و علاقه مندان می‌توانند در دو نوبت زمانی یعنی ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ برای بازدید آثار مراجعه کنند.

جایگاه ویژه هنر نقاشی خط

کاظم خراسانی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در گفتگو با شهرآرا گفت: عنوان «بی کرانگی تکرار» را بر اساس تکرار حروف بر روی این نمایشگاه گذاشته ایم.

این هنرمند که فارغ التحصیل دکتری پژوهش هنر است، نقاشی خط را گونه‌ای از نقاشی می‌داند که در آن از حروف، کلمات و اعداد به مثابه عناصر بصری در یک اثر غالبا انتزاعی بهره گرفته می‌شود و معتقد است ما در این هنر به دنبال خط، خوانش و خوش نویسی نیستیم، بلکه اثر نقاشی خلق کرده ایم.

او تصریح می‌کند: این نمایشگاه بر اساس فراخوانی که در ماه گذشته به هنرجویان دادیم برگزار شد، ۸۰ درصد آثار موجود در آن طی ۱۰ روز گذشته خلق شده و تعداد کمی از آن‌ها ممکن است مربوط به قبل باشد.

خراسانی که نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است، بیان می‌کند: ما همه هنرجویان شرکت کننده در این نمایشگاه را از نظر تکنیک و ابعاد کار آزاد گذاشته ایم تا آثارشان را به دلخواه خود خلق کنند. این افراد از دوره‌های آموزشی مختلف بوده اند و تعداد زیادی از آن‌ها در کلاس‌های خط کوفی نوین شرکت کرده اند، به همین دلیل رویکرد آثار آن‌ها براساس این خط است.

نقش مایه‌های هنر‌های ایرانی

او که مؤلف چند جلد کتاب است و مقالات علمی پژوهشی زیادی نگاشته است، اظهار می‌کند: در این نمایشگاه ۲۵ هنرمند آثار خود را ارائه کردند و ما با همین گروه حدود سه ماه پیش دو نمایشگاه در کشور امارات متحده عربی، شهر دوبی برگزار کردیم که تعداد شایان توجهی از آثار فروخته شد و ماحصل آن بسیار خوب بود.

کاظم خراسانی جایگاه هنر نقاشی خط را از لحاظ اقتصاد هنر در رأس هنر‌های تجسمی دانست و ادامه داد: ما در گالری‌ها و حراجی‌ها مشاهده می‌کنیم که بیشتر آثار نقاشی خط فروش خوب و جایگاه ویژه‌ای دارند. دلیل این موضوع آن است که هنرمند نقاشی خود را با زبان و بیان نقاشانه‌ای ارائه می‌دهد و از حروف، اعداد و کلماتی استفاده می‌کند که می‌توانند به عنوان عناصر هویتمند ایرانی در آن اثر، جذابیتش را دوچندان کنند.

او با بیان اینکه هنر نقاشی خط روزبه روز در حال گسترش است و جایگاه خود را دارد، خاطرنشان کرد: بیشتر نقاشی‌های ما به سبک کوفی است و اثری به سبک ایرانی نداریم. امپرسیونیسم، رئالیسم و امثال این‌ها در حال کار شدن است که جزئی از سبک شناسی هنر اروپاییان است و از قرن ۱۸ به بعد نام گذاری شده است. براین اساس ما چیزی به نام سبک نداریم؛ به همین دلیل مکتب سقاخانه‌ای هم زمان و بعد از هنر مدرن در دنیا شکل گرفت و باعث شد مقداری از نگاهی که اروپایی‌ها و غربی‌ها به هنر شرق داشتند در آثار بنا نهاده شود و سبب شد نقش مایه‌های هنر‌های ایرانی وارد آثار نقاشی شود که در این میان نقاشی خط هم رنگ وبوی بیشتری گرفت.

منبع: شهرآرا